Žene u borbi za ekonomsku nezavisnost – Udruženje „Rajka Borojević“


Od tradicije do digitalne prodaje
Položaj žena u današnje vreme u mnogome se popravio u odnosu na pređašnja vremena, ali ipak još uvek je lepši pol taj kome je daleko teže da ostvari finansijsku dobit i nezavisnost. Sve navedeno izraženo je u gradovima ali mnogo više na seoskim područjima gde žene nemaju mogućnosti sopstvene zarade. Upravo zbog toga u cilju pomoći i ekonomskog osnaživanja, prvenstveno Dragačevki, osnovano je i udruženje žena Rajka Borojević.
Rajka Borojević , pre više decenija, učinila je da se položaj žena dosta popravi u odnosu na tadašnje vreme. I dan danas potreban je neki vid udruživanja za ostvarivanje prava.
Danas žene koje se bave kućnom radinošću imaju neuporedivo više mogućnosti da svoje proizvode predstave široj publici nego što je to bilo u pedesetim godinama prošlog veka. Nekada su ručno rađeni predmeti – poput tkanih ćilima, veza, pletenih džempera, zimnice ili domaćih sapuna – pronalazili kupce uglavnom putem lokalnih pijaca, sajmova i preporuka u usmenom krugu. Prodaja je bila ograničena na neposrednu zajednicu, a mogućnosti za širenje posla bile su minimalne.
Danas su stvari potpuno drugačije zahvaljujući društvenim mrežama i digitalnim platformama. Žene koje se bave kućnom radinošću mogu jednostavno fotografisati ili snimiti svoje proizvode i objaviti ih na Instagramu, Facebooku, TikToku ili čak na platformama za prodaju poput Etsyja i KupujemProdajem. Ove platforme omogućavaju im ne samo da dopru do kupaca iz drugih gradova i zemalja, već i da izgrade lični brend, steknu pratioce i razviju vernu bazu kupaca.
Pored toga, društvene mreže pružaju prostor za interakciju sa publikom kroz komentare, poruke i uživo prenose, čime se stvara osećaj poverenja i zajednice. Mnoge žene danas koriste video sadržaj kako bi prikazale proces izrade svojih proizvoda, čime dodatno privlače pažnju i pokazuju autentičnost svog rada.
Još jedna velika prednost modernog doba jeste mogućnost online promocije bez velikih ulaganja. Dok su nekada reklame bile rezervisane za velike kompanije sa visokim budžetima, danas svaka preduzetnica može besplatno promovisati svoj rad putem dobro osmišljenog sadržaja.
U suštini, digitalno doba donelo je revoluciju u svetu kućne radinosti, omogućavajući ženama da svoje veštine pretoče u ozbiljan posao i ostvare finansijsku nezavisnost na način koji je nekada bio nezamisliv. Ipak nedostataka ima pa su kupci vrlo često nepoverljivi kada su prehrambeni proizvodi u pitanju.
Udruženje je još uvek mlado I svoje prve korake pravi bojažljivo dok utvrdi prisustvo u društvu. Članice dolaze iz različitih oblasti interesovanja sa zajedničkom motivacijom ka boljem statusu I nezavisnosti.
Anina specijalnost je proizvodnja zdravog voća I povrća od koga nastaju dzemovi, sokovi, likeri..
Ideja za proizvode dolazi u saradnji sa prirodom koja sa prolećem pa sve do poznog leta, pruža obilje šumskih I livadskih proizvoda koji ukombinovani sa ljubavlju pružaju jedno ukusno zadovoljstvo.
Udruženje će se dalje razvijati kroz proširivanje svojih članova ali I kroz konkurisanje na različite vrste projekata koji bi im omogućili nabavku dodatne opreme.
Iako je položaj žena danas značajno unapređen u odnosu na prošlost, ekonomska nezavisnost i dalje predstavlja izazov, naročito u ruralnim sredinama. Osnivanje udruženja žena, poput Udruženja „Rajka Borojević“, pokazuje koliko je zajedništvo važno u ostvarivanju prava i unapređenju ekonomskog statusa žena. Digitalne platforme donose nove mogućnosti za promociju i prodaju proizvoda kućne radinosti, ali prepreke poput nepoverenja kupaca i početnih izazova u radu i dalje postoje. Udruženje je još u razvoju, ali sa jasnim ciljem – podrška članicama u stvaranju održivog posla kroz inovativne proizvode, povezivanje sa prirodom i korišćenje dostupnih resursa. Dalji napredak zavisiće od proširenja članstva i podrške kroz različite projekte, koji će im omogućiti neophodnu opremu i stabilnost na tržištu.